06 Mar@Toyeto

Viete, čo je naozaj Montessori prístup k výchove a aké sú Montessori hračky?

Viete, čo je naozaj Montessori prístup k výchove a aké sú Montessori hračky?

Existuje ešte rodič, ktorý by nepočul o Montessori? Inovatívny prístup k vzdelávaniu detí zaznamenal v posledných rokoch veľký boom: niektorí sú z neho nadšení, iní ho odmietajú ako príliš moderný výstrelok. V oboch táboroch sa však stále nájdu ľudia, ktorí vlastne presne nevedia, čo pojem Montessori prístup či Montessori hračky naozaj znamená. 


Montessori pedagogika je dielom Talianky Marie Montessori, ktorá sa intenzívne venovala pozorovaniu detí rôznych vekových kategórií a rôznym kultúrnym pozadím, s cieľom odhaliť ich skutočné potreby. Jej zistenia nie sú na prvý pohľad nijako šokujúce: deti potrebujú
pocit nezávislosti a stimuláciu k rozvoju vlastného potenciálu. Len tak môžu objaviť svoje skutočné nadanie, schopnosti a záujmy a následne ich zdokonaľovať. Skutočný prínos Montessori pohľadu na vzdelávanie si môžeme uvedomiť pri porovnaní s tradičným uniformným spôsobom výučby v našich školách či škôlkach, kde sú všetky deti vedené rovnakým štýlom k dosiahnutiu rovnakých cieľov, zabúda sa však na odlišnosti, ktoré robia každé dieťa a každého človeka výnimočnými. 

Práve preto zožali špecializované Montessori škôlky a školy taký úspech. Vyškolení pedagógovia prihliadajú na individualitu každého žiaka, vedú deti k samostatnosti a prirodzeným spôsobom ich motivujú k záujmu o svet okolo seba a s tým spojenej zvedavosti. Túto filozofiu si však môžete jednoducho preniesť do výchovy svojho dieťaťa aj ako rodičia.

Poznáte náš vzdelávací seriál Pomáhame vzdelávať? Pravidelne vám prostredníctvom neho prinášame spracované témy z rôznych oblastí, ktoré majú potenciál rozširovať detské obzory. Súčasťou každej témy je kopec aktivít pre rodičov a deti, mnohé založené práve na princípoch Montessori. Všetky časti Pomáhame vzdelávať nájdete TU


Ako na Montessori výchovu u vás doma?

Ako rodičia svoje deti poznáte najlepšie a máte najviac príležitosti ich sledovať. Využite to správne, a teda pomôžte deťom nasmerovať ich, no nepreháňajte to s prílišnou kontrolou a vypĺňaním každej chvíle aktivitami, ktoré vymyslíte vy. Dieťa samo podvedome siaha po určitých hračkách alebo inklinuje ku konkrétnym činnostiam, venuje im svoju pozornosť a sústredí sa. Pri tomto procese sa učí, zamestnáva svoje ruky aj hlavu a rozvíja tak svoje talenty. 

Kreatívne myslenie sa u detí začína formovať vo veku 2-2,5 roka, čo je podľa Montessori ideálne obdobie na začlenenie dieťaťa do prostredia, ktoré bude jeho kreatívny rozvoj podporovať. Nemusia to byť však len špecializované škôlky a kurzy, čo môže dieťaťu zaručiť podnetné prostredie. Môžu to byť pokojne aj detská izba s hračkami, ktoré mu umožnia kreatívne sa vyžiť a hry s otvoreným koncom. 

 Montessori drevená hračka Hape

Náš tip:

Vnímavé hračky nemusia byť len také, ktoré už na prvý pohľad vyzerajú zložito. Napríklad taký psík na ťahanie bude deti sprevádzať pri prvých krôčikoch a trénovať ich obratnosť, no rovnako deti zaujmú jeho pohyblivé časti tela či možnosť uložiť havka do rôznej podoby. Deti tiež môžu prostredníctvom hry s dreveným psíkom projektovať svoje reálne či odpozorované zážitky so zvieratkami. 

 

V Montessori škôlkach to v praxi vyzerá tak, že deti nie sú vyrušované pri hre, nikto (ani učitelia, ani ostatné deti) ich nenúti, aby teraz hračku odložili alebo dali ju niekomu ďalšiemu. To však neznamená, že dieťa nebude mať žiadne pravidlá. Stačí ho – nielen v škôlke, ale aj doma – naučiť k tomu, aby si svoju hru naplánovalo tak, že to nebude obmedzovať iné činnosti, napríklad obed, odchod z domu či odchod do postele. Ak majú dvaja alebo viacerí súrodenci chuť hrať sa s tou istou hračkou v tej istej chvíli, vysvetlite im, že sa buď môžu hrať spoločne alebo si dohodnú poradie – keď jeden skončí svoju hru, okamžite ju podá tomu ďalšiemu. Vyhnite sa však stopovaniu času, ktorý majú na hru vyhradený. 30 minút môže byť pre jedného málo, pre iného veľa, no predovšetkým, naruší to proces hry, ktorá mohla dieťa niečo naučiť. Rovnako „Montessori“ je vysvetliť deťom, že majú po skončení hry odložiť veci na svoje miesto, čo prispeje nielen k poriadku v detskej izbe, ale naučí ich to veľa do života. Všetky tieto návyky je možno trochu ťažšie vytvoriť, no po čase prinesú svoje ovocie. Ak totiž necháte dieťa venovať sa činnosti, ktorú si samo vybralo, je motivované k ďalšiemu spoznávaniu a sebadisciplíne. 

 

Náš tip: 

Hoci sú hračky na triedenie tvarov, ako napríklad táto kocka, už na prvý pohľad edukatívne, deti po nich intuitívne siahajú aj samy. Priťahujú ich veselé farby a každým dielikom, ktorý sa im podarí správne umiestniť do vnútra kocky, sa im buduje prirodzené sebavedomie a radosť z toho, čo všetko samy dokážu. To ich vedie k ďalšiemu záujmu o spoznávaniu farieb, tvarov, materiálov a činností. 

 Montessori hra triedenie tvarov Hape


Pomôžte deťom byť samostatné

Nezávislosť dieťaťa, ktorá sa s Montessori filozofiou spája, môže na prvé počutie pôsobiť nerozumne, ako akýsi výstrelok. Netreba ju však chápať tak, že treba dieťaťu dovoliť všetko, čo si zažiada, prípadne sa mu menej venovať, neusmerňovať ho. Nemusíte sa s Montessori stotožniť úplne, ani jeho princípy dodržiavať na 100 %. Čo by ste si však z neho ako rodičia mohli odniesť je myšlienka vytvoriť dieťaťu vhodné podmienky na rozvoj jeho potenciálu, ukázať mu, čo všetko sa dá a obklopiť ho podnetným prostredím. Presne ako hovorí motto Montessori filozofie „Pomôž mi, aby som to dokázal sám“. 

Náš tip:

Obklopte deti hračkami, ktoré majú viacero možností využitia. Napríklad Triedenie tvarov pyramída neslúži len na stohovanie, keď dieťa ukladá na seba 5 kociek rôznych veľkostí, ale učí deti spoznávať farby, tvary základné predmety i počítanie do 5. Deti si samy vyberú spôsob, akým sa s tým chcú hrať najradšej.
 

Seriál Pomáhame vzdelávať prináša tipy na Montessori aktivity pre malé aj väčšie deti. Pri každej téme nájdete hneď niekoľko rôznych tipov - nemusíte vyskúšať všetky ani nemusíte nástojiť na tom, aby ich dieťa realizovalo vtedy, kedy mu ich "zadáte". Našim cieľom - a cieľom rodičov - je v tomto prípade nadchnúť deti pre aktivitu a dať im priestor, aby sa nad ňou zamysleli, aby si ju vyskúšali vlastnými rukami a boli prirodzene zvedavé. V prípade aktivít pre staršie deti tento systém zahŕňa inšpirovanie ich k tomu, aby vedeli a chceli vyhľadávať si dodatočné informácie aj samy a takýmto spôsobom nielen vedomostne, ale i osobnostne rástli.

Montessori hračky?

Na to, či existujú skutočné Montessori hračky sa názory rôznia. Niektorí hovoria, že v skutočnosti môže byť každá hračka „Montessori“, iní tvrdia, že len s tie správne hračky s nálepkou Montessori pomôžu deťom intelektuálne a kreatívne rásť.

 Montessori hračka predená 3D puzzle stavebnica

V TOYETO veríme, že správny výber hračiek je veľmi dôležitý -  a za správne považujeme hračky, ktoré deťom umožňujú hrať sa s nimi rôznymi spôsobmi, ktoré nechávajú priestor vyniknúť ich kreativite, také, ktoré zapájajú do hry ruky, ale aj hlavu. Tá správna hračka by mala dieťa zaujať a udržať jeho pozornosť na dlhší čas. Je dôležité obklopiť deti rôznorodými hračkami, ktoré ich dokážu rozvíjať viacero zmyslov. Či ich už nazveme Montessori, vnímavé hračky alebo akokoľvek inak, dôležité je, premýšľať pri výbere hračiek nad tým, čo deťom hra s nimi môže ponúknuť. Neváhajte sa poradiť s našimi odborníkmi na hračky alebo sa spoľahnite na osvedčené značky, ktoré si dávajú na podnetných hračkách záležať. Takouto značkou je napríklad nemecká značka Hape, ktorá ponúka úžasné kreatívne, prevažne drevené, hračky pre deti v rôznom veku. 

 

Náš tip: 

Kreatívna drevená stavebnica v tvare puzzle je určená pre detičky od 2 rokov. Do klasickej hry prináša 3D dimenziu: dieťa jednotlivé plošné puzzle dieliky spojí dohromady a následne na ich vrch nastokáva drevené časti. Jednoduchá a pritom mimoriadne podnetná hra podporuje ich logické myslenie, prispôsobivosť, priestorovú predstavivosť, kritické myslenie a pochopenie princípu akcie a reakcie. 

Súvisiace produkty