08 Nov@Toyeto

Stavebnice dávajú deťom užitočné životné lekcie už od malička. Prečo by sa s nimi mali hrať i vaše deti?

Stavebnice dávajú deťom užitočné životné lekcie už od malička. Prečo by sa s nimi mali hrať i vaše deti?

Hry so stavebnicami a kockami majú radi takmer všetky deti. Aj v tomto prípade platí, že deti vedia, čo je dobré. Hra so stavebnicami a kockami toho deťom môže dať viac, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.  


Stavebnice či obyčajné kocky patria k hrám s otvoreným koncom, čo môže byť jedným z dôvodom, prečo sú také obľúbené u detí rôznych vekových kategórií. Hra s nimi totiž nemusí mať žiaden konkrétny cieľ a tiež nemá nijaké limity. To, čo deti nakoniec poskladajú sa často formuje v procese hry, kedy z maličkostí dokážu vznikať veľké veci - čo je už samo o sebe istou životnou lekciou. 


Pre deti v každom veku 


Pre najmenšie deti - do dvoch rokov - je ešte zložitejší princíp stavebníc ťažko pochopiteľný. Hra s kockami a skladačkami je v tomto veku často obmedzená na ich prenášanie z jedného miesta na druhé. Tiež ich radi držia a hádžu o zem, čím si rozvíjajú jemnú i hrubú motoriku - hoci sa to nezdá, aj narábanie s kockami u detí  formuje ich silu v svaloch. Pomocou jednoduchého premiestňovania či zhadzovania kociek sa učia o textúre rôznych materiálov, s čím si spájajú zvuky, ktoré k tomu prislúchajú. 



TOYE Tip:

Špecifické textilné kocky od B.Toys sú vhodné už pre detičky od šiestich mesiacov. V tomto prípade nehrozia žiadne zranenia ani pri neopatrnom zaobchádzaní. Pätica kociek z textilu je dokonca vo vnútri perforovaná a dajú sa do nich vkladať rôzne tvary vydávajúce zvukové efekty. 



Trojročné deti začínajú rozumieť stavebniciam z kociek. Ukladajú ich vedľa seba a na seba, ich prvými stavbami sú veže či steny, neskôr jednoduchšie stavby. Majú už viac sily, učia sa kombinovať a skladať rôzne tvary kociek. Už v tomto období sa formuje spôsob, akým premýšľajú a rozvíja sa ich kreativita a priestorové videnie. 


Stavby predškolákov už väčšinou reálne pripomínajú to, čo zamýšľali postaviť. Chápu zložitosť a rôznorodosť stavebníc, vedia, akým spôsobom sa dajú skladať a kedy už veža jednoducho stáť nebude. Na stavebniciach sa v praxi učia chápať fyzikálne vlastnosti, ako napríklad magnetizmus (veľkému úspechu sa tešia napr. magnetické drevené stavebnice Tegu). Svoje stavby majú premyslené do detailov, na ich práci sa predsa odzrkadlili roky skúsenosti. :) 


A čo potom?

Nástupom do školy, samozrejme, hra so stavebnicami nekončí, práve naopak. Práve vtedy prichádza čas na skutočné stavebnicové skvosty. Napríklad také stavby zo skutočných tehál… alebo teda tehličiek. Takú možnosť ponúkajú stavebnice Teifoc, kde za pomoci skutočných pálených tehál a malty môžete postaviť realistické modely domčeka, studne či veterného mlynu. Ak tipujete, že takáto stavebnica zaujme nielen deti, ale aj oteckov, tipujete správne! Vďaka jej prepracovanosti ju dokonca využívajú budúci architekti.


Čo sa za mlada naučíš…

O benefitoch v rozvoji jemnej motoriky či koordinácii oko-ruka ste už určite počuli a nielen pri stavebniciach. Nejde však o nijak preceňovanú frázu, naopak: práve jemná motorika býva v dnešnej dobe u detí dosť zanedbávaná, s čím sa deti i rodičia pasujú najmä pri nástupe do školy. Kvôli častému používaniu smartfónov už v ranom veku robí deťom často problém uchopiť správne pero, o úhľadnom (alebo prinajmenšom čitateľnom) písme nehovoriac. Práve hry s drobnými stavebnicami tento cit u detí podporujú. 


Hračky ako stavebnice navyše podporujú rozvoj kognitívnych schopností u detí. Pri hre sa deti učia spoznávať farby, tvary, číslice alebo písmená abecedy, ale tiež zhodnotiť dĺžku či hrúbku jednotlivých dielikov či kociek. Deti sa učia predmety vnímať ako samostatné objekty,  chápu ich vzťah k iným objektov v priestore - neskôr sa práve kockami či stavebnicami snažia znázorniť tieto objekty, čo je základným krokom k rozvoju abstraktného myslenia


Ďalším benefitom stavebníc, ktorý možno nie je vždy zrejmý na prvý pohľad je rozvoj reči a sociálnych zručností. Mnoho detí pri hre so stavebnicami rozpráva, komentuje čo práve robí, čo zamýšľa vytvoriť, neskôr svoje dielo predstavuje ostatným. Neplatí to, samozrejme, pre všetky deti - ak to vaše pri skladaní mlčí, nie je to žiaden problém. Ak sa však do hry zapojíte aj vy, budete s ním diskutovať a klásť mu otázky o tom, čo a prečo stavia, môžete mu pomôcť naučiť sa verbalizovať svoje myšlienky a plány. Rovnako to funguje v prípade, že sa so stavebnicou hrá viacero detí súčasne - okrem komunikácia sa učia aj spolupráci v kolektíve a zodpovednosti za zverenú úlohu. 



TOYE Tip:

Na podobnom princípe ako stavebnice fungujú aj drevené guľôčkové dráhy, ktoré okrem zábavy pri spúšťaní guľôčky ponúkajú aj zábavu pri ich zostavení. Vo väčšine prípadoch ide o tímovú úlohu, kedy sa deti v praxi učia rozdeliť si úlohy v tíme či dohodnúť sa na rozdelení a spôsobe práce. 


Ak by ste stále mali pocit, že stavebnice sú predsa len mechanickou prácou a hrou, pri ktorej deti nemusia oplývať veľkou dávkou kreativity, skúste sa ich pri hre spýtať na to, čo stavajú - ich originálne a prepracované nápady by im mohol závidieť nejeden dospelý kreatívec. Nešetrite komplimentmi - a nielen pri takejto ukážke ich bohatej fantázie. Ak oceníte ich snahu a pochválite ich stavby, pomôžete im budovať sebavedomie a pocit spokojnosti so sebou samým po dobre odvedenej práci. Túto vlastnosť určite zužitkujú vo svojej budúcej kariére - a čo viete, možno to bude práve práca v stavebníctve či architektúre.