12 Feb@Toyeto

Spánok nemusí byť strašiakom, urobte si z uspávania príjemný rituál

Spánok nemusí byť strašiakom, urobte si z uspávania príjemný rituál

Detský spánok je v mnohých domácnostiach hlavným problémom – či už nepravidelný spánok novorodencov alebo uspávanie starších detí.

U detí tvorí spánok významnú časť ich dňa. Novorodenci často denne prespia aj 18 hodín – takto povedané to zvie ako idylka pre čerstvých rodičov, práve detský spánok je však jednou z najčastejších vecí, s ktorými sa rodičia boria. Trvá totiž dlhé mesiace, kým si deti vytvoria pravidelný spánkový režim a ani potom ešte často nemáme vyhraté. Uspávanie totiž dokáže rodičov potrápiť aj pri takých predškolákoch a do postele treba často naháňať aj tých školopovinných. Nie nadarmo sa budúcim mamičkám radí, aby si užívali spánok, pretože po narodení dieťatka naň nebudú mať vôbec čas...

 

S pravidelným spánkom však môžeme – minimálne starším – deťom pomôcť. Najprv si však povedzme, aký je optimálny čas, ktorý by deti mali denne prespať. Odborníci sa zhodujú, že by to malo vyzerať približne takto:

 

Novorodenci (0-3 mesiace): 14 až 17 hodín

Dojčatá (4-11 mesiacov): 12 až 15 hodín

Batoľatá (1-2 roky): 11 až 14 hodín

Predškoláci (3-5 rokov): 10 až 13 hodín

Školáci (6-13 rokov): 9 až 11 hodín

 

Spánok a bábätká

Samozrejme, celkový čas spánku a jeho rozloženie ju u každého dieťatka individuálne, vo všeobecnosti by však nemalo prekročiť hornú a spodnú odporúčanú hranicu. Kým u najmenších bábätiek sa fázy spánku a bdenia opakujú niekoľkokrát denne a na ich dĺžku a kvalitu vplýva viacero faktorov. Deti sa počas noci niekoľkokrát budia kvôli fyziológii typickej pre toto životné obdobie, no na svedomí to môže mať aj hlad, tráviace ťažkosti a nadúvanie či bolesti pri rastúcich zúbkoch, ale tiež celková emocionálna nespokojnosť.

 

TOYE Tip:

Pri uspávaní bábätiek môžu pomôcť aj vhodne zvolené hračky. Hrkálky s príjemným zvukom detičky utíšia nielen pri plači, ale ich upokojujúci zvuk im pomáha spomaliť rytmus dýchania, čo pomôže deťom čo najskôr zaspať. Rovnaký efekt prinesie napríklad uspávacia veľryba, ktorá vydáva príjemné zvuky pripomínajúce šum mora. Deti pri uspávaní v postieľke, kočíku či autosedačke zväčša oceňujú aj jemné hračky na zavesenie bez rušivých prvkov. Ich ohmatávanie ich dokáže upokojiť a pripraviť tak na spánok. Takisto kolotoč nad postieľku s príjemnými vizuálnymi efektmi dokáže deti nielen zabaviť, ale aj uspať. 


 

Ako na spánok

Deti trojročné a staršie by mali dlhší nočný spánok dopĺňať kratším popoludňajším zdriemnutím. Oba prípady však v mnohých domácnostiach sprevádza nesúhlas, plač a krik, kedy deti – hoci unavené a zrelé do postele – odmietajú spať, prípadne aj po uložení do postieľky majú problém usnúť. Aj v tomto prípade to môže mať viacero rôznych príčin, dáme vám však niekoľko tipov, ako im proces uspávania uľahčiť.

 

1. Uspávanie je rituál

Umyť zuby, zababušiť sa do perín, vypočuť si rozprávku od rodiča, pritúliť si svojho plyšáka a spať – aj takto môže a nemusí vyzerať ideálny uspávací rituál. Ten je samozrejme individuálny v každej rodine a u každého dieťaťa, ak však bude u vás každý večer vyzerať podobne, dieťa si na to zvykne ako na prirodzený proces, ktorý patrí ku každému dňu. Na dieťa netreba tlačiť, že musí spať, dôležitejšie je vysvetliť a naučiť ho, prečo treba spať a ukázať, že takto to robia všetci, aj my dospelí, aj zvieratká. A aj hračky.

 

TOYE Tip:

Ak chce dieťa spať so svojim plyšovým miláčikom, netreba mu v tom brániť. Práve naopak, výskumy ukazujú, že plyšové hračky v posteli deťom neškodia, ale sú vítané – dokonca aj v prípade dospelých. Samozrejme, netreba robiť z detskej postieľky ihrisko. Dieťa by si malo vybrať vždy len jednu hračku, ktorá mu bude robiť spoločnosť pri spaní. Viac o hračkách v postieľke sa môžete dočítať v článku TU. Pre tých najmenších sú špeciálne určení mojkáčikovia, ktorí sú ako stvorení na túlenie. 

 

2. Čas na spánok = čas, kedy domácnosť stíchne

Ťažko vysvetlíte dieťaťu, že je čas ísť do postele, keď z obývačky možno počuť zvuk televízora, z kúpeľne práčku a vo vedľajšej izbe jeho starší súrodenec počúva hlasnú hudbu. Je dôležité, aby malo v stanovenom čase dieťa pocit, že na spanie sa chystá celá domácnosť. Utíšenie a akési spomalenie všetkých činností v domácnosti túto atmosféru pomôžu navodiť.

Stíšiť alebo vypnúť by sa mali aj digitálne zariadenia. Výskumy ukazujú, že svetlá z obrazoviek televízie, počítačov či mobilných zariadení znižujú tvorbu hormónu melatonínu, ktorý je dôležitý pre správne striedanie a fungovanie spánkových cyklov. V čase, keď je jeho hladina v ľudskom tele najvyššia, máme pocit únavy a pripravenosti na spánok. Avšak už polhodina pozerania televízie či sledovania videí na tablete bezprostredne pred uložením sa do postele dokáže následný čas uspávania natiahnuť aj o dve hodiny. Odborníci preto odporúčajú vyvarovať sa tomu aspoň dve hodiny pred spánkom. A áno, platí to aj pre nás dospelých!

Akou aktivitou teda zvoľniť a pripraviť sa na spánok? Ideálne je čítanie rozprávok a následné debatovanie o ich obsahu, jednoduché, nie príliš akčné spoločenské hry či príjemný kúpeľ spojený s hrami vo vani. Pri ukladaní do postele sa vyvarujte plánom na ďalší deň či vypočítavaním, čo treba urobiť – na deti to môže pôsobiť stresujúco, čo im opäť sťaží zaspávanie.

 Dieťa a hračky v postieľke

3.  Bojí sa?

Pre mnoho detí je spánok strašiakom pre to, že sa boja tmy. Ak nezaberajú ani logické argumenty o tom, že v izbičke mu žiadne nebezpečenstvo nehrozí a ani presviedčanie o tom, že žiaden bubák pod posteľou nejestvuje, skúste „do boja“ zapojiť hračky. Vyberte si spoločne hračku, postavičku, ktorá mu v noci pomôže zbaviť sa nebezpečných príšer. Ak to pri zhasnutom svetle ani tak nepomáha, vyskúšajte nočné svetlo s projektorom určené špeciálne pre detské izby. Projekcia má jemné nerušené svetlo a pomocou otočnej hlavice si ho môžete nastaviť tak, ako vám to bude najviac vyhovovať.  

Diskutujte s dieťaťom o jeho strachu z tmy a zaspávania, ak však žiadne rozhovory, argumenty či pomôcky nepomôžu a pravidelný nočný plač a panika zo zhasnutého svetla pretrvávajú po dlhšiu dobu, neváhajte sa obrátiť aj na detského psychológa. Nie je to žiadna hanba, práve naopak, dieťatku to môže výrazne pomôcť.

 

4. Pravidelnosť

Tak ako dospelí, aj deti by mali mať nastavený pravidelný spánkový režim, ktorý im zabezpečí dostatok oddychu. Dôležité je v tomto prípade neriadiť sa podľa nijakých tabuliek či odporúčaní, kedy presne by dieťa malo spať. Pokiaľ je to možné a praktické, odchod do postele prispôsobte pravidelnému biorytmu dieťaťa – niektoré deti sú ranné vtáčatá, ktoré vždy vstávajú skoro ráno, iné preferujú pospať si dlhšie. Neberte víkendy ako čas, ktorý by mal tento harmonogram významne narušiť a čas, kedy by mali deti odchádzať do postele a čas vstávania neposúvajte o viac ako dve hodiny.

 

 

 

 

Súvisiace produkty