11 Oct@Toyeto

Ručné práce sú hitom - aj pri detských hrách

Ručné práce sú hitom - aj pri detských hrách

Všimli ste si, akým boomom  je v posledných rokoch slovíčko “handmade”? Predmety a doplnky, ktoré si sami vytvoríme majú pre nás oveľa väčšiu hodnotu a za kúpu ručne vyrobených vecí neváhame aj priplatiť. K vyšívaniu, jednoduchému pleteniu či výrobe vlastných obrazov je vhodné viesť deti odmalička - aj (a najmä) v tomto digitálnom svete. 


Moderná doba nám ponúka množstvo moderných spôsobov, ako zabaviť či vzdelávať naše deti. Aj najnovšie technológie a práca s nimi majú pri vývoji a edukácii našich detí svoje opodstatnenie a naučiť ich práci s nimi nie je na škodu, naopak, pre ich úspešnú budúcnosť je to viac než potrebné. Návrat k aktivitám, ktorým sa deti venovali v minulosti, však nie je len najnovším módnym hitom. Práva vďaka jemnej práci a vyrábaniu učíme deti nielen vytvárať si vzťah k trvalejším hodnotám, ale pomáhame ich celkovému rozvoju - čo smartfóny či tablety len tak jednoducho nenahradia. 


Ručné práce a vyrábanie u detí zdokonaľujú:


Jemnú motoriku. Deti pri drobných prácach ako je vyšívanie či prevliekanie zapájajú svoje prsty aj takým spôsobom, ktorý býva napríklad pri práci s dotykovými zariadeniami zanedbávaný. Jemnú motoriku je dôležité rozvíjať u detí v predškolskom veku, ale aj neskôr.

Koordinácia oko-ruka. Čím viac ju pomocou drobných ručných prác budete trénovať, tým lepšiou a rýchlejšiou sa táto schopnosť stane. Pomôže im nielen pri tvorení, ale aj pri športe. 

Zdravé sebavedomie. Schopnosť vytvoriť niečo - navyše niečo pekné a použiteľné - vlastnými rukami pomáha deťom veriť v samého seba.

Kreativitu. Pri vytváraní vlastných vecí sa dieťa učí myslieť inak, podporuje to jeho vynaliezavosť a všestrannosť. 

Flexibilitu. Požadovaný výsledok sa pri kreatívnych výtvoroch dá dosiahnuť pomocou viacerých metód a postupov, často sa tvorí a formuje aj v procese samotnej výroby. To je jedna z vecí, ktorú sa dieťa nenaučí na hodine matematiky v škole. 

Obratnosť. Dieťa, ktoré sa venuje ručnej výrobe akéhokoľvek druhu vie, že nie vždy všetko vždy vyjde tak, ako si to predstavuje. To mu dáva lekcie aj do života: nedať sa ničím len tak ľahko prekvapiť a vyviesť z miery, pružne reagovať na prekážky. 

Pamäť. Využívané postupy pri vyšívaní či pletení trénujú pamäť a vizualizáciu dieťaťa. 

Sebavyjadrenie. Prostredníctvom vlastných výtvorov deti dokážu vyjadriť a zhmotniť svoje emócie a myšlienkové pochody, čo môže pomôcť najmä malým introvertom. 

Socializáciu. Ručná tvorba dáva deťom podnet na rozhovor s rovesníkmi s rovnakými záľubami alebo pri spoločnej tvorbe. 




Ako začať?

Trénovať jemnú motoriku prostredníctvom jednoduchých kreatívnych ručných prác môžete začať už od troch rokov dieťaťa. Dôležité je prispôsobiť náročnosť práce veku a schopnostiam dieťaťa tak, aby ste ho motivovali a pomáhali budovať jeho sebavedomie. 


Začnite jednoduchším majstrovaním - napríklad kreatívnym setom, kde si dieťa za pomoci lepenia a vkladania môže zhotoviť jednoduchý obraz chobotnice, ktorý si následne zavesí na stenu detskej izby či použije ako darček. Postupne náročnosť zvyšujte, meňte zameranie jednotlivých aktivít. Čo tak vyrobiť si pomocou metódy pieskovania (vypĺňanie plôšok drevenej podkladovej dosky farebným pieskom a následné zafixovanie lepidlom) obrázok kráľa džungle či farebnej opice? Zaujímavé navliekačky kombinujú maľovanie dreveného podkladu s prišívaním filcových častí - so zaujímavým výsledkom v podobe veselej peňaženky v tvare slona či vrecúška v tvare tučniaka
 



Nezabúdajte, že:

  • Každé dieťa je individuálne a jedinečné, dariť sa mu môže v úplne inej oblasti ako napríklad jeho súrodencom. 

  • Čím skôr s kreatívnymi činnosťami začnete, tým lepšie. Najlepšou možnosťou je ukázať dieťaťu celú škálu toho, čo môže robiť a vytvárať. Po čase sami uvidíte, k čomu inklinuje viac.

  • Nechajte dieťa vybrať si to, čo baví jeho - nemusí to byť to isté, čo baví vás.

  • Neklaďte na dieťa príliš vysoké nároky, naopak, chváľte jeho výtvory, prípadne ho motivujte, čo by sa dalo urobiť EŠTE lepšie.  

  • Povzbudzujte ich pri ďalšej tvorbe aj tým, že ich vyrobeným dielam dodáte patričné uznanie. Vystavte si doma ich obrázok vytvorený pieskovaním, noste na kľúčoch prívesok, ktorý pre vás vyrobili.