Kamošky maňušky zabavia aj pomôžu s výchovou

Deti v predškolskom veku zažívajú veľa nových podnetov - zaradenie sa do kolektívu, sebauvedomovanie, prvé veľké priateľstvá, aj obavy. Práve prostredníctvom maňušky a divadla môžu deti vyjadriť svoje pocity a myšlienky. Bábka ožije, rozpráva sa, môže sa pýtať, ale aj spievať a zabávať sa - či už prostredníctvom dospelého, alebo samotného dieťaťa. Improvizácia s maňuškou výborne podporuje u detí komunikačné schopnosti a slovnú zásobu, pohyb maňuškou zas posilní jemnú motoriku rúk. Maňuška je pre deti verný kamarát. Deti s ňou zažijú vlastné fantastické príbehy, napodobňujú skutočnosť a reflektujú svoje pocity a priania. Maňuška je tiež skvelou podpornou pomôckou pri tvorivom riešení životných situácií u detí.


Ako sa hrať s maňuškou?

Ak máme doma nového kamaráta - povedzme maňušku trpaslíka, dáme mu meno, ktoré dieťa dokáže ľahko vysloviť, ideálne také, ktoré nepozná, teda si ho nespojí s už existujúcim človekom. Ten náš sa volá napríklad Jonáš.

Návrh na hru:

Čo robí trpaslík Jonáš?
- pomáha spoznávať a učiť sa: porovnáva podobnosti a rozdiely predmetov, javov, hľadá, odôvodňuje svoje názory, prejavuje zvedavosť a spontánny záujem o spoznávanie nového, skúma, sústredí primerane dlhý čas na hru
- komunikuje: vedie monológ, nadväzuje a vedie dialóg a rozhovor s deťmi i dospelými
- povzbudzuje: správa sa sebaisto v rôznych situáciách


maňušky Haba


Čo rozvíjame u dieťaťa?

Sociálne správanie, poznávanie, komunikáciu, riešenie úloh a situácií.

Ako postupujeme?

Ideálny čas je ranná aktivita po jedle, alebo po poludňajšom odpočinku. Sadneme si spolu s dieťatkom na pohovku, posteľ, či na vankúš na zemi. Trpaslík Jonáš sa na ruke dospelého pozdraví a predstaví sa dieťaťu, podá mu ruku, opýta sa ho na meno, priezvisko, bydlisko, súrodencov, alebo kamarátov...

Pravidlo pre rodiča - bábkoherca:

Maňuška má svoj vlastný hlas, svoju vlastnú identitu a charakter. Bábkoherec (rodič) sa s maňuškou rozpráva tiež ako so živou bytosťou. Ak sa dieťa najskôr zdráha rozprávať s bábkou, môže sa maňuška najskôr prihovoriť rodičovi a následne komunikovať s dieťaťom. Rodič do diskusie s bábkou ako dospelý nezasahuje, prostredníctvom bábky skôr povzdbudzuje a komentuje reakcie dieťaťa, napríklad: „Jééj, fíha, to je super! Mne sa to páči, a tebe?“

V tomto príklade vystupuje mama, dieťa a trpaslík Jonáš. Na prvú zoznamovaciu hru môžeme pripraviť krabicu s predmetmi, ktoré má Jonáš rád. Predmety môžeme zvoliť podľa ročného obdobia, alebo podľa typu, napríklad ovocie, kamienky, mušle, alebo podľa témy, ktorú chceme s dieťaťom rozvíjať. Krabicu schováme niekam blízko, aby sme ich mali po ruke. Mama si nasadí bábku na ruku, môže ju vytiahnuť spoza chrbta ako prekvapenie a Jonáš sa zoznámi s dieťatkom:
Trpaslík: „Ahoj, ja som Jonáš (podá dieťatku ruku). A ty sa voláš ako?“
Dieťa: (povie svoje meno – napríklad Samko)
Trpaslík: „Samko?(zopakuje meno dieťaťa) To je veľmi pekné meno! A toto je kto? Tvoja maminka?“ (Jonáš ukáže rukou na mamu)
Mama sa môže tiež zapojiť do rozhovoru: „Áno, to si ako uhádol?“
Trpaslík: „Ešte sa veľmi nepoznáme. Budeme kamaráti? Chcem ti ukázať, čo mám rád. Chceš?“


Potom spolu s maňuškou vyberieme krabicu a rozprávame sa o jednotlivých predmetoch. Môžeme ich porovnávať - napríklad že vlašský orech je menší ako jablko, určovať farby, zoraďovať, vyzvať dieťa, aby ukázalo, čo má rado. Môžeme sa tiež opýtať na ostatných členov rodiny, na kamarátov, na bydlisko a podobne. Postupne takto budujeme vzťah dieťatka s bábkou. Prostredníctvom maňušky sa vieme spolu zahrať, aj porozprávať o rôznych témach. Postupne nám príde hra s maňuškou ako prirodzená aktivita. Maňušku vieme ľahko zobrať so sebou aj von na prechádzku, alebo kdekoľvek na cesty a spoznávať spolu okolie, či nové miesta.


maňušky Haba


Ak nepatríte medzi rodičov, ktorých fantázia je bezbrehá a možno si o sebe myslíte, že ste sa už zabudli hrať, ale vaše dieťatko vyžaduje stále nové príbehy, nezúfajte. Vezmite do rúk obľúbenú knižku vašich detí a skúste príbeh zdramatizovať. Použite maňušku ako rozprávača, alebo zapojte viacero postáv a zahrajte príbeh s ich pomocou. Zo starej známej rozprávky sa razom môže stať úplne iný príbeh, alebo možno vymyslíte pokračovanie.


Deti milujú divadielka a rozprávanie príbehov, či už v úlohe poslucháča alebo rozprávača. Čoskoro sa teda úlohy vymenia a smelšie deti budú chcieť zahrať divadielko s obľúbenými maňuškami pre svojich rodičov, súrodencov či kamarátov. Detské divadielka skvelým spôsobom rozvíjajú tvorivosť, fantáziu, slovnú zásobu a pamäť. Zároveň si budujú sebavedomie a učia sa vystupovať a rozprávať pred publikom.


Maňušky, ktorým dokážete pohybom rúk otvárať ústa, môžu byť výborným pomocníkom tiež pri problémoch s jedením - ak malý stravník nechce ochutnať nové jedlo, skúste predstierať, že kŕmite hladného draka či krokodíla, ktorému jedlo náramne chutí. Maňušky môžu byť prípadne skvelým asistentom pri logopedických cvičeniach. Zubaté príšerky zas môžu pomôcť pri umývaní zúbkov či v samotnej zubnej ambulancii. Každodenných situácií, kde môže maňuška pomôcť, je nespočet. Stačí len zapojiť kreativitu a poňať výchovu hravo...

maňušky Haba