03 Oct@Toyeto

Ako sa vyvíja detská kresba a kedy je vhodný čas na omaľovánky?

Ako sa vyvíja detská kresba a kedy je vhodný čas na omaľovánky?

Kreslenie a maľovanie je neoddeliteľnou súčasťou detského vývoja. Pri otázke, kedy k nemu začať deti viesť, však mnoho rodičov tápa. Poradíme vám, aké štádiá má vývin detskej kresby, ako a prečo k nemu dieťa viesť a kedy nastupujú na rad omaľovánky. 


Kresba dieťaťa prechádza vývojom a jej jednotlivé etapy sú individuálne, tak ako každé dieťa. Vplýva na ňu mnoho faktorov ako jeho intelektuálna a emocionálna vyspelosť, motorické zručnosti i vplyv okolia. Detská kresba sa však vo väčšine prípadov vyznačuje niekoľkými základnými miľníkmi, ktoré deti dosahujú v určitom veku. Na základe nich potom vieme vybrať vhodné techniky a pomôcky, ktoré môžu rozvoj dieťatka stimulovať a správne nasmerovať.


1-2 roky

Deti obvykle začínajú kresliť okolo jedného roka života. V tomto období však ide predovšetkým o experimentovanie s materiálom a písacími pomôckami: deti objavujú, že pohyb farbičky po papieri zanecháva stopy. Nejde o pokusy o kresbu v pravom slova zmysle, deti netvoria nič konkrétne, ide skôr o čarbanie. Detská ruka robí kyvadlové pohyby po papieri, neskôr začína robiť bodky (ďobe do papiera). Obľubujú skôr väčšie plochy, kde ich pohyby nie sú limitované. Deti sa vďaka týmto pokusom učia koordinácii oko-ruka i jemnej motorike, napriek tomu, že správne uchopiť ceruzku im ešte robí problém.


TOYE Tip: 

V tomto ranom veku je na klasické omaľovánky rozhodne priskoro. Dieťa nevie narábať s tenkými pastelkami a nezvládne ani vyfarbovať objekty. Súprava Magické maľovanie však deťom ponúka šablóny a špeciálny štetec naplnený vodou tvarovaný pre úchop detskej rúčky. Keď po šablónach dieťa prejde štetcom, začnú sa mu odkrývať krásne farebné obrázky. Po uschnutí ostane opäť nevyfarbená omaľovánka, pripravená na množstvo ďalších použití. 


3 roky

Výtvory trojročného dieťaťa už môžeme začať nazývať kresbou. Zo začiatku ide o spájanie bodiek a čiar, postupne sa učí kresliť kostrbatý kruh - najčastejšie ako slniečko či ľudskú hlavu. Pri kreslení stále viac premýšľa, z automatizovaného kreslenia prechádza na kreslenie konkrétnych vecí, najčastejšie ľudí - pre tento vek sú typické postavičky “hlavonožcov”, teda postáv s hlavou a trupom bez krku. 


TOYE Tip: 

Trojročné dieťa by malo poznať už aspoň niekoľko základných farieb. Vďaka kresleniu a maľovaniu sa zdokonaľujú nielen v znalostiach farieb, ale aj tvarov, predmetov či zvieratiek



4-5 rokov

V tomto období nastáva v kresbe viditeľný posun vpred. Deti vnímajú zachytené postavy ako živé a vnímajúce a to, čo nakreslili, vedia identifikovať aj dospelí. Dieťa sa učí kresliť s rôznymi pomôckami - pastelky, fixky, štetec a vníma rozdiely pri práci s nimi. Popritom stále pracuje na zdokonaľovaní svojej jemnej motoriky. V tom im pomôže aj vyfarbovanie omaľovánok, kde dôsledne vyfarbujú objekty, bez zachádzania za okraje.  


TOYE Tip:

Deti v tomto veku už zväčša nemajú problém s cestovaním aj na dlhšie vzdialenosti, no aktivita, vďaka ktorej im tento čas ubehne rýchlejšie, padne vždy vhod. Môže ňou byť napríklad praktické cestovné balenie s omaľovánkami a fixkami. 


6-7 rokov

Deti v predškolskom veku a prváčikovia už vedia postavu zobraziť proporčne. Pri kreslení sa sústredia hlavne na detaily a ich výjavy chcú čo najhodnovernejšie zobraziť realitu. Pri omaľovánkach siahajú skôr po tých bez predlohy, kde môžu naplno uplatniť svoju predstavivosť. U mnohých detí práve v tomto veku záujem o kresbu začína upadať. 


TOYE Tip:

Maxi omaľovánky deťom poskytnú dostatok priestoru na vyfarbovanie - no môžu sa na nich kreatívne vyžiť aj inak: vystrihnúť jednotlivé časti a použiť ich pri ďalšej tvorbe či vyfarbenú rolku použiť ako baliaci papier na darček.



Staršie deti

Staršie deti už pri kreslení a maľovaní nemajú problém s akýmkoľvek materiálom či pomôckou a radi ich striedajú a skúšajú nové veci a techniky. Tie sa učia využívať najmä na hodinách výtvarnej výchovy v škole či na krúžkoch. U mnohých školákov však záujem o kreslenie mimo školy upadá - a to je škoda. Sústredená práca na jednej veci ich totiž učí trpezlivosti a koncentrácii, ktorú využijú nielen v škole. Vďaka častému používaniu tabletov a mobilných telefónov je dôležité pracovať na jemnej motorike detí aj v tomto veku. 


TOYE Tip:

U mnohých školákov boduje technika Aquarellum. O čo ide? Na pergamenovom papieri majú vopred vyznačené plôšky určené na vyplnenie vodovými farbami. Jednotlivé obrázky môžu maľovať podľa predlohy na obale alebo podľa vlastnej fantázie. Výsledok je vždy jedinečný. Súpravy Aquarellum ponúkajú menšie aj väčšie obrazce, ktorých náročnosť môžete vyberať podľa zručností dieťaťa. Rovnako máte na výber z viacerých motívov, ktoré ulahodia rovnako chlapcom ako dievčatám



Omaľovánky a kreativita

Mnoho ľudí namieta, že omaľovánky so svojimi predpísanými šablónami zabíjajú kreativitu u detí. Iste, sami o sebe deťom neponúkajú taký veľký priestor na vlastnú tvorbu, a preto je ideálne kombinovať ich s “obyčajným” kreslením. Maľovanie však tiež dokáže podporiť rozvoj jemnej motoriky, učí deti sústredeniu a trpezlivosti i estetickému vnímaniu - najmä pri omaľovánkach bez predlohy, kde sa deti metódou pokus-omyl môžu učiť o harmónii jednotlivých farieb. Mnoho z nich tiež dostanete s nálepkami a inými prvkami, s ktorými sa môžu dostatočne vyhrať.


Okrem toho, omaľovánky môžu byť “oddychovým” spestrením u starších deti, ktoré už o kreslenie ako také nejavia veľký záujem. Medzi povinnými školskými aktivitami a učením sú omaľovánky príjemnou formou relaxu. Pamätáte na boom antistresových omaľovánok, ktoré učarovali dospelým? Rovnako si pri omaľovánkach so zaujímavými motívmi oddýchnu aj deti. 














Doprava zadarmo pre registrovaných: kód TOYE19D