19 Sep@Toyeto

Ako by mala vyzerať správna školská desiata? Máme pre vás niekoľko tipov

Ako by mala vyzerať správna školská desiata? Máme pre vás niekoľko tipov

Rodičia školákov sa určite zhodnú na tom, že školská desiata je večná téma. Čo svojim školákom pripraviť tak, aby im to chutilo, zasýtilo ich to na celý školský deň, zároveň to bolo zdravé a vydržalo zabalené aj niekoľko hodín bez toho, aby sa to pokazilo, stratilo formu či chuť... nuž, to vie dať zabrať. Pozreli sme sa na odporúčania odborníkov a pripravili sme pre vás niekoľko tipov, ktoré vám pri tejto každodennej dileme môžu pomôcť.

Pripraviť desiatu pre školáka znie na prvé počutie ako banálna vec, zamýšľať sa nad tým hlbšie však určite nie je na škodu. Čísla prieskumov totiž hovoria jasne: mnoho detí v škole nedesiatuje vôbec, iné volia možnosť zakúpiť si jedlo na desiatu samy – a len málokedy pritom siahajú po zdravých alternatívach. Vyvážená strava by totiž mala aj v prípade detí zahŕňať i desiatu, ktorá by mala tvoriť až 15 % denného príjmu energie u dieťaťa. Jej zloženie by malo zabezpečiť dostatok energie, ktoré „naštartuje“ ich mozog a napomáha sústredeniu. Pravidelná strava pomáha zabraňovať následnému prejedaniu, ktoré môže viesť až k detskej obezite a správne stravovanie má vplyv aj na imunitný systém.

Čo by teda mala desiata obsahovať? Podľa odborníkov by malo ísť o vyvážený pomer živín v pomere 50 – 55 % sacharidov, 15 – 20 % bielkovín a 25 – 35 % tukov. Tento pomer možno dosiahnuť jedlom, ktoré bude obsahovať kvalitné celozrnné pečivo, nátierku, prípadne syr, porciu ovocia a zeleniny. Zabúdať netreba ani na dostatočný pitný režim, ideálne čistú vodu. ,,Pre detský organizmus vo vývoji je veľmi dôležitý aj dostatok vápnika, preto by mali byť súčasťou desiaty mlieko, najmä probiotické a acidofilné výrobky, jogurty a syry,“ vysvetľuje docentka Jana Hamade pre Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky.

Školská desiata

Aby desiata chutila aj po niekoľkých hodinách v škole, je potrebné ju vhodne zabaliť. My odporúčame praktické desiatové boxy, kde umiestnite chlebík, nakrájanú zeleninu či ovocie, ale občas pokojne aj drobnú maškrtu. Na pitie namiesto balených vôd postačí kvalitná fľaša, ktorú si dieťa môže kedykoľvek, aj samo v škole, doplniť čistou vodou. Vyvarujte sa opakovanému používaniu plastových fliaš od minerálok, ktoré nie sú vyrobené na opakované použitie: po nejakom čase sa v nich rozmnožujú baktérie, ktoré môžu spôsobiť choroby. O benefitoch zdravých fliaš si prečítajte v SAMOSTATNOM ČLÁNKU.

Tipy na desiaty pre školákov

Toľko z teórie, ako by však príprava desiaty pre školákov mala vyzerať v praxi? Určite sa riaďte aj preferenciami svojich detí a zaraďte tam obľúbené potraviny, ovocie a zeleninu. Do zhotovovania „jedálnička“, ale i samotnej prípravy desiaty zapojte aj vašich školákov. Ľahko ich tak naučíte základom zdravej stravy, deti sa budú môcť vlastnoručne zhotovenou desiatou pochváliť, a tak ocenia inak možno menej obľúbenú zeleninu, a zároveň sa deti učia užitočným zručnostiam do budúcna.

Čo im teda môžete (spoločne) pripraviť a zabaliť?

Zdravé nátierky – aj ako dip

Pečivo nemusíte dopĺňať len kupovanou nátierkou, ale pripraviť môžete aj vlastnú nátierku. Výhodou je, že budete vedieť, čo do nej dávate, zároveň ju môžete doplniť ingredienciami podľa vlastného gusta. Pri príprave nátierok sa fantázii medze nekladú, nemusí ísť len o klasickú rybaciu či vajíčkovú (aj keď aj tie nie sú vôbec zlé). Základom môže byť tvaroh, syr či maslo, ale pripraviť ich možno aj z pretlačenej či pomixovanej zeleniny či strukovín ako napríklad avokádo, červená šošovica, hrášok či cícer.

Takúto nátierku dokonca nemusíte ani natierať na chlebík, ale možno ju jesť ako dip, iba so zeleninou. Ide to aj v škole – do samostatného desiatového boxu dáte nátierku (dip), do ďalšieho boxu zas na prúžky nakrájanú zeleninu ako je mrkva, uhorka či kaleráb.

Desiatový dip

Zdravá kaša

Škola a mliečne výrobky, to je podľa niektorých rodičov trochu ošemetná kombinácia. Ak však deti nebudú jogurt či iný mliečny výrobok konzumovať naozaj až na konci dňa v prehriatej triede, ale skonzumujú ho do niekoľkých hodín (teda naozaj v čase desiatovej prestávky), žiadne pokazené jedlo nehrozí. Okrem klasických jogurtov či acidofilných výrobkov môžete deťom pripraviť aj domácu kašu s ovsenými vločkami a orieškami – tie stačí jednoducho zaliať mliekom alebo ich zmiešať s kvalitným jogurtom. Vločky nasiaknu vlhkosť a zmes získa kašovú konzistenciu. Nezabudnite doplniť ovocím a dieťaťu k boxu s kašou pribaliť aj lyžičku.

Desiatová kaša

Zdravé pitie

Ako sme už spomenuli, najvhodnejším a najzdravším nápojom na pitie je stále čistá voda. Ak má však váš školák s pitím čistej vody problém, môžete mu ju dosladiť – drobným ovocím, ktoré dáte do fľaše. Variantom vody môže byť aj nesladený bylinkový čaj alebo šťavy z ovocia, pozor však na klasické smoothie, tie pre mladšie deti nie sú vhodnou každodennou voľbou. Ak dieťaťu do školy balíte inú vodu ako čistú, dávajte pozor na čistotu fľaše a vždy ju starostlivo umyte, v ideálnom prípade majte samostatnú fľašu na čistú vodu a samostatnú na „ochutené“ verzie. Ak dieťaťu balíte teplý čaj, dajte si pozor na to, či je fľaša, ktorú používate určená na teplé nápoje.

Zdravá fľaša Equa 

Súvisiace produkty