31 May@Toyeto

Aké hračky by nemali chýbať žiadnemu dieťaťu? Pozrite si názor psychologičky

Aké hračky by nemali chýbať žiadnemu dieťaťu? Pozrite si názor psychologičky

O tom, že detská hra má vo vývoji dieťaťa nenahraditeľnú úlohu, sa v TOYETO snažíme ľudí edukovať už dlhodobo. V druhej časti rozhovoru so psychologičkou sme sa zhovárali najmä o tom, ktoré hračky sú z psychologického hľadiska pre deti dôležité, koľko hračiek deti potrebujú a či sa pri hre líšia potreby dievčat a chlapcov.

 

Asi každý rodič sa už zamýšľal nad otázkou, koľko hračiek by dieťa malo mať. Prípadne, pri pohľade na preplnenú detskú izbu, môže otázka znieť aj: koľko hračiek je už príliš veľa hračiek? Detská psychologička a psychoterapeutka PhDr. Eva Reichelová, CSc. hovorí, že na túto otázku sa nedá odpovedať žiadnym konkrétnym číslom, no aj v tomto prípade platí, že menej je niekedy viac. „Deti siahajú po hračkách, ktoré korešpondujú s ich potrebami,“ vysvetľuje, „často majú viacero hračiek, ktoré využívajú pri hre, no je dôležité, aby mali hračky, s ktorými sa schuti zahrajú.“ Ak majú deti príliš veľa hračiek, často naopak strácajú o hru záujem, nedokážu dieťa naozaj osloviť a dieťa tak nevyužíva ich potenciál. „To, že hračka pre dieťa nič neznamená a stáva sa pre dieťa vecou, môže naznačovať, že nikto nenaučil dieťa správne sa hrať,“ vysvetľuje psychologička a dodáva, že v tomto prípade sa treba vrátiť na začiatok a podporovať dieťa pro hre, tešiť sa z jeho hry a spoločne sa hrať. 

 

Pri otázke, aké hračky by deti určite mali mať, má Reichelová jasno. Pri svojej terapeutickej praxi pracuje so súborom hračiek, ktoré majú dieťaťu pomôcť pochopiť a spracovať všetky svoje psychologické potreby. V tomto základnom balíčku hračiek, ktorý podľa jej slov poslúži chlapcom i dievčatám od 2,5 do 10 rokov, nájdete domček pre bábiky s postavičkami symbolizujúcimi rodinu, bábiku-bábätko s nočníkom, zvieratká, autíčka, magické postavy ako ježibabu či čerta, telefón, lekársky kufrík, sadu pomôcok na maľovanie, ale aj pištoľ či dve sady vojačikov alebo rytierov. Ak ste sa pri posledným dvoch vymenovaných hračkách zamysleli, či nie sú pre dieťa príliš agresívne, psychologička poukazuje na dôvod, prečo by sa deti mali hrať aj s takýmto typom hračiek: „Hračky ako pištoľ či vojaci do hry neprinášajú agresiu, deťom pomáhajú v období, kedy si potrebujú vybojovať svoju autonómiu.“ Zdôrazňuje však, že rodič musí stanoviť pravidlá: dieťa pištoľou nesmie mieriť na rodiča. 

 

Tento základný súbor hračiek, o ktorom Eva Reichelová píše aj v svojej príručke Na chvíľu Freudom, podľa nej nerobí rozdiely medzi hračkami pre dievčatá a chlapcov – hračky, o ktorých hovorí, podľa jej slov projektujú detské potreby. Ak napríklad chlapci nemajú k dispozícii bábiku, do hry s ktorou by preniesli potrebu starostlivosti o niekoho, tieto pocity prenášajú do hry s inými hračkami, napríklad autíčkami, o ktoré sa starajú ako o bábätká. 

 

„Žiadna hračka sama o sebe nie je pre dieťa riziková,“ uzatvára Reichelová, pripomína však, že pri z hľadiska bezpečnosti sa treba sústrediť na materiálovú zloženie a nezávadnosť hračiek. 

 

Pozriete si celý rozhovor s PhDr. Evou Reichelovou, CSc., kde sa o tom, aké hračky ponúkať deťom, dozviete viac. 

 

 

Prvý diel seriálu O hračkách so psychologičkou, ktorý vznikol v spolupráci s detskou psychologičkou a psychoterapeutkou PhDr. Evou Reichelovou CSc., sa venoval najmä základným aspektom detskej hry. Psychologička vysvetľuje, prečo sú hračky pre dieťa dôležité a ako mu s hrou môžu pomôcť aj rodičia. Celý rozhovor nájdete TU

Súvisiace produkty